Algemene informatie

Welkom bij studenten-containercampus de Wenckehof:

Een gezellig complex bestaande uit 1000 zeecontainers verdeeld over 6 blokken, een supermarkt met fietsenmaker, een eetcafé, wasserette en een voetbal/basketbalveldje.

Op deze campus, die ligt aan de H.J.E. Wenckebachweg in Amsterdam, zijn 1000 jongeren tijdelijk gehuisvest. Het terrein ligt op nog geen vijf minuten lopen van metrostation Spaklerweg, wat slechts een metrohalte bij het grote trein- en busstation het Amstelstation vandaan ligt.  Bij de 'buren' van het complex horen onder andere Penitiaire Inrichting Overamstel (ook wel de Bijlmer-Bajes genoemd) en het bedrijventerrein Amstel Business Park Oost. Als enige ter wereld is dit studentencomplex voorzien van een sprinklerinstallatie in elk van de 1000 containers.

Het ontwerp van de containers komt van Stichting Keetwonen. De zeecontainers zijn in China omgetoverd tot kant-en-klare woningen met een badkamer, keuken en internet. Ze zijn vervolgens verscheept naar Nederland om vijfhoog te worden gestapeld in Amsterdam. Aan de voorzijde vind je een trappenhuis en de galerij eraan en aan achterkant een tuin of balkon voor de hogere verdiepingen. Op 18 september 2005 trokken de eerste bewoners in de container, waarna op 4 oktober 2006 het complex officieel werd geopend.

Hoe kom je aan een containerwoning?

Om voor een container in aanmerking te komen moet je je inschrijven op http://www.studentenwoningweb.nl/. Dit is de officiele, gezamelijke website voor studentenwoningen van de woningbouwcorporaties in Amsterdam. De inschrijvingskosten zijn eenmalig €38,-.

Op deze website kan wekelijks op woningen worden gereageerd, waaronder containerwoningen op de Wenckehof. Er is altijd wachttijd voor studentenwoningen in Amsterdam, maar ingeschreven staan op deze website als student in Amsterdam is sowieso een goed idee. Na een jaar ingeschreven staan op Studentewoningweb maak je een goede kans op een woning op de Wenckehof. Daar is natuurlijk wat geluk bij vereist, maar wat vaststaat is dat de aanhouder wint.

Buurtregisseur

Arjen Akkermans van de Politie Amsterdam-Amstelland is onze wijkregisseur. Sinds januari 2012 valt, naast de Amstelstationbuurt, het studentencomplex onder zijn supervisie. De heer Akkermans is te bereiken via het algemene telefoonnummer van de politie: 0900-8844.

Stichting Cordaan

De Wenckehof is niet alleen een studentencomplex. Stichting Cordaan is eigenaar van 24 van de 1000 container op de op de Wenckehof, waarin jongeren (18 tot 30 jaar) met psychosociale problematiek begeleid kunnen wonen. Tegenover Blok F bevindt zich een steunpunt waar 24 uur per dag een begeleider van Cordaan aanwezig is.

Mocht je als bewoner (geluids)overlast ervaren van een bewoner van de Cordaan, dan kun je 24 uur/dag bellen naar 06-22220028.

Voor meer informatie over Cordaan kun je kijken op de website http://www.cordaan.nl/overcordaan/